Trauma in de klas

Workshop ‘trauma in de klas

Wil je als school meer weten over de impact van trauma op het gedrag van kinderen? Dan ben je bij ons aan het juiste adres. De workshop trauma in de klas is geschikt voor leerkrachten, intern begeleiders, en andere betrokkenen in het onderwijs. Traumatische gebeurtenissen zijn nadelig voor de ontwikkeling maar ze worden echter niet altijd als zodanig herkend waardoor veel kinderen niet de hulp krijgen die ze nodig hebben.

Als leerkracht heb jij kinderen en jongeren onder je hoede die vaak al het nodige hebben meegemaakt. Als in het verleden sprake was van verwaarlozing of mishandeling dan kan er sprake zijn van (complex) trauma. Veel getraumatiseerde kinderen lopen vast in het onderwijs. Door de stress van het trauma kunnen ze sneller boos worden, hebben ze vaker ruzie met leeftijdsgenoten, durven ze geen vriendschappen aan te gaan, of zijn ze juist angstig en teruggetrokken in zichzelf waardoor ze niet opvallen en over het hoofd worden gezien. Vaak kunnen getraumatiseerde kinderen zich slecht concentreren en moeilijker leerstof onthouden. Dat vraagt om meer kennis over hoe je deze leerlingen het beste kunt begeleiden.

Wat leer je:

De workshop helpt je om het gedrag van getraumatiseerde kinderen te herkennen en beter te begrijpen. Je leert om door een traumabril te kijken waardoor je het gedrag van een kind op een andere manier gaat labelen. De workshop biedt informatie over de effecten van trauma op het dagelijkse leven van het kind en waar je in de begeleiding alert op moet zijn.

De workshop is de basis in het werken met getraumatiseerde kinderen. In de workshop nemen we jullie team mee in de volgende onderwerpen:

  • Wat is trauma en welke verschillende soorten trauma zijn er?
  • Begrijpen wat de impact van trauma is en hoe het kinderen kan beïnvloeden
  • Hoe herken je trauma bij kinderen? De symptomen van trauma herkennen
  • Gedrag van getraumatiseerde kinderen beter begrijpen en beïnvloeden
  • Window of tolerance (het raampje)
  • De onzichtbare koffer en de cognitieve driehoek
  • Veiligheid vergroten
  • Veerkracht vergroten
  • Traumasensitieve taal
  • Co-regulator
  • Wat zijn de do’s en dont’s als je een getraumatiseerd kind in de klas hebt?
  • Welke tools kun je inzetten om kinderen met een trauma goed te begeleiden?

Waarom kennis over trauma in de klas?

Er is steeds meer bekend over kinderen die met langdurige stress te maken hebben. Deze stress wordt veroorzaakt door ingrijpende gebeurtenissen in hun leven. Traumasensitief werken helpt de stress die de kinderen voelen te verminderen. Om trauma-sensitief te kunnen werken, zet je als het ware je ‘trauma-bril’ op. Daarmee observeer je gedrag en gevoelens van het getraumatiseerde kind en interpreteer je ze vanuit kennis over wat trauma met een kind kan doen.

Je leert om achter het gedrag te kijken en om minder snel te reageren (en te oordelen) op het ongewenste gedrag. Het gedrag van deze kinderen kan jou als leerkracht ontregelen, naast het feit dat het een hele klas kan ontregelen. Des te belangrijk is het dat jij rustig kunt blijven en zicht krijgt op de innerlijke processen die zich bij jou afspelen. Wat maakt dat bepaalt gedrag je zo kan raken? Daarnaast is het gedrag vaak wisselend. Op sommige momenten gaat het prima, waardoor het soms kan lijken of het kind het gedrag inzet of “expres” vervelend doet of jou wil raken. Vaak loopt de stress echter dusdanig op dat kinderen uit hun raampje (window of tolerence) schieten, waardoor ze geen grip meer op hun gedrag hebben en zich erg angstig en onveilig kunnen voelen. Dit inzicht kan je al helpen om anders te reageren en om te beseffen dat jouw rol als co-regulator erg belangrijk is en dat het gedrag niet persoonlijk gericht is.

Voor wie?

De workshop ‘trauma in de klas’ is geschikt voor leerkrachten, intern begeleiders, en andere betrokkenen in het onderwijs die meer willen weten over de impact van trauma op het gedrag van kinderen.

Wanneer?

Incompany data zijn op aanvraag. In overleg plannen we de workshop in. (We kunnen de duur van de workshop op maat aanpassen aan de behoefte van een schoolteam)

Locatie:

We kunnen de workshop geven op een locatie naar keuze of op onze locatie in Lunteren, Engweg 19, Parkeren op het terrein of in de straat is mogelijk en is gratis. De locatie bevindt zich op loopafstand van Station Lunteren.

Kosten:

Incompany prijzen op aanvraag. We maken graag een offerte voor je. Voor meer informatie mail naar info@pactt.nl